Явяване на интервюта

Обща информация


Отговаряне на въпроси в интервюто

Corfield, R.  (2009). Successful interview skills: how to prepare, answer tough questions and get your ideal job (5th ed.). London: Kogan Page

Речниковото определение дефинира интервюто като среща лице в лице за целите на консултацията. С други думи, това е обсъждане между двама или повече души поради някаква причина. Организациите, компаниите и институциите използват този метод за среща и обсъждане, за да си помогнат да изберат най-добрите кандидати, които да наемат.

Интервютата имат много форми и видове в зависимост от функцията си. Повечето интервюта се провеждат с цел избиране на човек за вакантно работно място. Работодателят, старшите мениджъри или персоналът по човешки ресурси се срещат с кандидатите, задават им поредица от въпроси и след това решават на кого да предложат работното място. Не всички интервюта обаче са свързани с кандидатстването за работа. Може да ви интервюират в процеса на кандидатстване в университет или за записване в учебен курс или тренинг, за започване на доброволна работа или за присъединяване към социален клуб или общество. Дори и когато вече работи, човек може често да е интервюиран от шефове, мениджъри или тютори: тези интервюта може да имат множество цели: оценяване или преглеждане на напредъка; следене на представянето ни на работното място; обмисляне на конкретни проекти; планиране на бъдещото развитие; разрешаване на трудови или учебни проблеми, а понякога и за целите на посредничеството или въпросите на дисциплината, ако трудностите в работата продължават.

✔ Подгответе се да свършите известна работа предварително, за да си помогнете да се представите максимално добре.

✔ Отнасяйте се към всяко интервю като възможност да проверите какво мислите и чувствате по отношение на работодателя.

✔ Подхождайте към всяко интервю позитивно: то може да е възможност да придвижите напред кариерата си.

✘ Не отказвайте интервю просто защото сте уплашени – това вакантно място може да бъде заето от вас.

✘ Не мислете, че можете просто да импровизирате: правилната подготовка е жизненоважна.

✘ Не позволявайте паниката да ви победи: по-вероятно е да успеете, ако запазите спокойствие.

1. Бъдете открити за това, пред което може да се изправите по време на интервюто. Днес се използват много по-разнообразни методи за подбор.

2. Опитайте се да не живеете в миналото. Само защото не сте имали успех на предишни интервюта, това не означава, че следващият път ще е същото.

3. Избягвайте да фалшифицирате отговорите си на тестовете. Повечето тестове са достатъчно усъвършенствани, за да проличат несъответствията в това, което казвате.

4. Бъдете себе си: ако нямате успех, може би зад ъгъла ви чака по-добро работно място.

5. Почти всеки, който някога е бил наеман, е трябвало да премине през подобно интервю, за да стигне там, където е днес.

НАЙ-ЧЕСТО СРЕЩАНИТЕ ГРЕШКИ

Това са десетте най-често срещани причини за неуспеха на хората на интервюта.

1. Пристигане за интервюто неподготвен за това, което ще последва.

2. Появяване с немарлив външен вид или с твърде лежерна нагласа към интервюто.

3. Непоказване на никаква възбуда или ентусиазъм по отношение на работата.

4. Създаване на впечатлението, че кандидатът като че ли не разбира правилно изискванията на работното място.

5. Създаване на впечатлението, че кандидатът не е обмислил задълбочено всички аспекти на свободното работно място, например демонстриране на нехаресване на работата с документи, когато е ясно, че това е съществена част от предлаганото свободно работно място.

6. Непълно отговаряне на въпросите и даване на отговори, които са прекалено кратки.

7. Мъглявост по отношение на детайлите и твърде много неструктурирано приказване без посока.

8. Липса на ясни отговори за уменията и способностите, т.е. твърде голяма мъглявост или скромност.

9. Създаване на впечатлението, че кандидатът е прекалено загрижен какво може да получи от работата, вместо да съобщи точно какво предлага.

10. Използване на помпозен и претенциозен език или жаргон вместо нормална реч.

ПРИЧИНИ ЗА УСПЕХ

Това са десетте качества, които се търсят в най-голяма степен от работодателите:

1. Гъвкавост.

2. Помагаща и грижовна нагласа към клиентите и пациентите.

3. Подкрепящ член на екипа.

4. Готовност да се поеме отговорност за организирането на хората или проектите.

5. Притежаване на положителна нагласа пред лицето на трудности или предизвикателства.

6. Демонстриране на ентусиазъм по отношение на работата.

7. Способност за приемане на промяната.

8. Създаване на впечатление за интелигентност.

9. Готовност за участие в непрекъснато учене.

10. Добра организация на времето.

✔ Поставете се на мястото на работодателя, когато мислите какво би свършило работа в интервюто.

✔ Посветете известно време на мисленето за себе си, биографията ви дотук и вашите силни страни.

✔ Намерете примери и илюстрации, за да обосновете твърденията, които правите за себе си.

✘ Не оставяйте проучването на работодателя и на свободното работно място за последния момент: това може да отнеме доста време.

✘ Не с плашете. Позволете на интереса към работата и на ентусиазма ви да растат.

✘ Не разказвайте на твърде много хора, че имате насрочено интервю (възможно е и то да не доведе доникъде).

ПОМНЕТЕ:

1. Работодателите често не ги бива в интервюирането на хора.

2. Ако са ви извикали на интервю, имате също толкова голям шанс като всеки останал кандидат да получите работата.

3. Истината е, че кандидатът, който се представи най-добре през този ден, обикновено получава работата.

4. Най-важното впечатление, което трябва да създадете, е, че сте правилният човек за това работно място.

5. Трябва да убедите работодателя, че имате много неща, които да му предложите.

Полезна част от подготовката е да откриете колкото се може повече в отговор на следните въпроси:

  • С какви стоки или услуги се занимава работодателят?
  • Кои са формулираните цели и ценности или мисия на организацията, ако съществуват?
  • Ако е частна компания, как се представя и кои са основните ѝ конкуренти?
  • Ако е организация с идеална цел, какъв приоритет има в момента сред финансиращите организации и политиците?
  • Как бихте описали какъв тип организация е това?
  • Какъв тип умения търсят в момента?
  • Можете ли да идентифицирате културата на организацията? В какво вярват и как управляват нещата? Как бихте се чувствали да работите там? Има огромна разлика между традиционна, йерархична институция и младо, динамично начинание. В кой тип организация ще се чувствате по-добре? Защо?

Области, за които най-вероятно ще са въпросите в интервюто

1. Квалификацията и уменията ви.

2. Предишният ви трудов опит.

3. Вашият характер или личност.

ЗЛАТНИ ПРАВИЛА:

1. Винаги бъдете позитивни по отношение на предишните си работни места.

2. Бъдете ентусиазирани и мотивирани.

3. Капитализирайте силните си страни.

✔ Използвайте технологията и интернет, за да ви дадат предимство, когато проучвате работодателя и работното място.

✔ Започнете с ревизиране на това, което сте включили във формуляра си за кандидатстване: това е, което ви е осигурило насроченото интервю.

✔ Мислете за типа човек, който работодателят ще търси.

✘ Не оставяйте изследването за последната минута: възможно е да ви трябва повече време, отколкото сте предполагали.

✘ Не се притеснявайте, ако не съответствате на свободното работно място във всяко отношение: може би те търсят точно вас.

✘ Не забравяйте да си подготвите примери за всички пунктове, които те изискват.

ПОМНЕТЕ:

1. Изучаването на съществуващите документи за свободното работно място носи дивиденти.

2. Мислете за себе си като вече заели работното място: ще можете да говорите така, сякаш вече вършите тази работа.

3. Концентрирайте се върху това, което ви прави по-добър кандидат от останалите, който заслужава да бъде нает.

4. Опитайте се да направите връзки между миналия ви опит и това, което е необходимо в тази трудова роля.

5. Превърнете отрицателните аспекти на миналото си в позитиви, като подчертавате какво сте научили или как епизодът е развил характера ви.

ВЪНШЕН ВИД

Външният ви вид е най-важният аспект на първите впечатления, които създавате. Това не може да се подчертае в достатъчна степен и важи в еднаква степен за мъжете и за жените. Добре подбраният външен вид показва, че сте си направили труда да работите върху себе си и да предадете определено послание. Обикновеният, неутрален външен вид сочи сериозна, професионална нагласа.  Изборът ви на дрехи и аксесоари демонстрира нагласата ви към себе си и към другите хора.

Цвят и стил на дрехите

По принцип се признава, че има определен спектър от цветове, който подхожда най-добре на всеки човек. Те са различни за всеки, но могат да способстват всеки от нас да има характерно присъствие. Правилният стил на обличане не привлича вниманието към дрехите, а по-скоро показва човека, който ги носи, и с правилните цветове ще получавате комплименти за това, колко добре изглеждате ВИЕ, а не за дрехите ви. Да изглеждате добре не означава да харчите цяло състояние за дрехи, да се обличате по последна мода или да се опитвате да приличате на някой друг. Класическото едноредно сако, за което се грижите, няма да остарее. Ако не можете да отделите средства за дрехи, вземете назаем от приятел или роднина, но не се обличайте в нещо, което е твърде малко за вас. Носенето на твърде впити дрехи просто създава впечатление, че сте по-пълни; ако се съмнявате, носете един номер по-големи дрехи от нормалното, за да изглеждате по-слаби. Добавете височина с аксесоари, които акцентират горната част на тялото ви, например брошка или ненатрапващи се, но забелязващи се обици. Като правило: обикновените неутрални цветове са най-безопасни, когато искате да изглеждате умно облечени. Рокли до глезените (особено при ниски жени), рокли със смъкнати или повдигнати талии няма да създадат впечатление за стабилен, компетентен професионалист. Ако не сте абсолютно сигурни какво правите, изхвърлете всякакви райета и карета. Тъмносиньо или средно до тъмносивото за костюми или сака и контрастиращата бледо (но не ярко) бяла или бежова риза или блуза вършат добра работа за създаването на уверен, компетентен външен вид. Черното изглежда най-добре на тези, които имат силен естествен тен или тъмна, или естествено руса коса.

Аксесоари

Вратовръзките, обувките, коланите, чантите и бижутата могат да подчертаят стилно или да съсипят облеклото, макар че повечето хора мислят за тях като за допълнения към общия ни външен вид. Обувките много често се забелязват и трябва да са подходящи, чисти и добре подбрани за интервюто. Нерядко интервюиращите първо поглеждат към обувките. Не е нужно те да са нови, но винаги прави добро впечатление, ако са умно подбрани, поддържани и чисти. Мъдро е човек да инвестира в чифт добри и стилни кожени обувки, защото доброто качество винаги се вижда. Изборът на обувки е част от впечатленията на интервюиращия за начина, по който кандидатът ще се държи на работното място. Висящите обици, както и дрънкащите гривни трябва да се оставят за нощните барове. Бижутата по принцип не се възприемат като приемливи за мъжете, така че трябва да бъдат свалени по време на интервюто. Мъжете трябва да носят чорапи и обувки, които по цвят отиват на костюма им. Уверете се, че чорапите ви са достатъчно високи, за да не разкриват голата ви кожа, когато седнете с кръстосани крака. Жените трябва да носят само чанта, ако изобщо имат нужда от нея. Ако носите куфарче, поставете съдържанието на дамската си чанта в него, а не жонглирайте с дамска чанта и куфарче, тъй като това нарушава образа на добре организиран, авторитетен професионалист.

Коса

Косата ви трябва да е чиста и подстригана наскоро. Ако го направите една седмица преди интервюто, ще имате време да свикнете с новата си подстрижка. Огромното мнозинство от хората изглеждат най-добре с естествения цвят на косата си и това е най-силно видимо, когато носят дрехи, които допълват естествения им тен и цвят на косата. Изрусените коси при жените създават всичко друго, но не и впечатление за авторитет и професионализъм.

Грим

Ако носите грим, уверете се, че стилът и цветът му не ви състаряват. Това е още една област, в която жените често нямат увереност, защото са бомбардирани с противоречиви съвети от реклами и статии в списания, но не търсят специализирана помощ. Консултация със специалист по външния вид може да реши проблемите и ще ви даде надеждна информация за най-добрите цветове и стил грим, които ви подхождат. При всички случаи гримът трябва да е ненатрапващ се и дневен, а не нощен – кандидатствате за работа, а не сте в нощен бар.

Поведение

Изписани са огромен брой книги върху научното изследване на езика на тялото и невербалната комуникация. По същество всички сме биологични същества (животни) и реагираме един на друг и на това твърде просто ниво: когато срещнем други животни, искаме да знаем, че не сме изправени пред заплаха. Затова и усмихването на другия е толкова мощен сигнал. Когато се усмихваме на другите хора, ги уверяваме, че няма да ги атакуваме, а когато другите ни се усмихват, получаваме уверение, че човекът срещу нас не е враг. Общуването между хората е много по-спокойно и директно, когато знаем, че сме в безопасност. За да създадете добро впечатление, започнете интервюто позитивно, като влезете в стаята и се усмихнете на всички присъстващи интервюиращи. Дори ако сте твърде тревожни или уплашени, за да се усмихнете отново, ще сте започнали уверено интервюто. Здрависването с тези, които ще ви интервюират, е полезно начало, ако се чувствате уверени да го направите. Очевидно, ако огромна маса или бюро блокира пътя между вас и голям брой интервюиращи, опитите за здрависване може да създадат повече проблеми, отколкото си струва, но ако е възможно и удобно, здравото, приятелско ръкостискане ще създаде впечатление за вас като отворен и позитивен човек. Това важи с особена сила за жените, които могат да въздействат по този начин, тъй като ръкостискането продължава да е по-рядко при жените. В края на интервюто, когато си тръгвате, не забравяйте да благодарите на интервюиращия за отделеното време и внимание, и отново да се усмихнете, за да си тръгнете позитивно. Ако сте започнали с ръкостискане, тръгнете си пак по същия начин.

Зрителен контакт

Гледането на събеседника в очите, докато говорим, казва на този човек, че се интересуваме, обръщаме внимание на казваното и нямаме какво да крием. Когато сме боязливи, понякога е трудно да се поддържа директен зрителен контакт с интервюиращия. Ако това ви е трудно, поне се опитайте да го гледате, когато ви задава въпрос, макар че гледате другаде, докато отговаряте. Ако ви интервюира повече от един човек, не се опитвайте всеки път да включвате всеки от групата. Вместо това, когато един интервюиращ ви задава въпрос, отнасяйте се към него така, сякаш е единственият интервюиращ. Гарантирайте си, че поведението ви няма да се възприеме като флиртуване. Това не е част от описанието на работата и ако поведението ви изглежда неуместно, ще е във ваша вреда и вероятно няма да ви приемат сериозно като кандидат.

Поза

Друг важен аспект на езика на тялото по време на интервю е позата. Искате да привличате вниманието и да ви запомнят. Трябва да вървите с изправени рамене, леко повдигната брадичка, за да увеличите височината и да изправите гръбнака си. Оглеждайте се, за да демонстрирате внимание към заобикалящото ви, гледайте директно хората в очите, докато се усмихвате уверено на всеки, когото срещате. В интервюто последното нещо, което искате, е да изглеждате свит, незначителен и незабележим. Искате интервюиращите да останат с положителни впечатления за вас и физически. Когато сядате, убедете се, че не го правите на ръба на стола, а използвате цялата седалка и гръбнакът ви е опрян стабилно и е подкрепян от облегалката на стола. Лекото накланяне напред създава впечатление за енергичност. Не се отпускайте и не се излежавайте на стола: внушавате, че не приемате интервюто сериозно. Практикувайте предварително, за да откриете коя седяща позиция ви е най-удобна. Няма значение дали краката ви са кръстосани, или не, но не менете непрекъснато позицията им, защото така ще разсеете интервюиращия от това, което казвате.

Жестове

Ръцете трябва да са леко свити в скута ви или да са поставени на облегалките на стола. Жестовете добавят разнообразие към речта ви и може би естественият ви стил е от време на време да използвате ръцете си по тази начин. Твърде многото жестикулация внушава тревожност и напрежение, така че се следете, когато упражнявате отговорите си пред огледало.

Глас

Нервността по време на интервюто засяга хората по различен начин: някои говорят бавно и много тихо, други – твърде бързо и започват да повишават глас, трети се двоумят и оставят големи празноти между думите. Някои хора заекват, когато са под натиск, а други отговарят много кратко: са „да“ и „не“ винаги, когато е възможно, вместо да говорят за себе си. Нито една от тези реакции не е от полза в интервюто.

✔ Поддържайте фокуса си.

✔ Дрехите ви трябва да са избрани умно и да са удобни.

✔ Проверете външния си вид, преди да влезете за интервюто.

✘ Не пренасяйте притесненията си в интервюто: влезте готови да блестите.

✘ Не се въртете: опитайте се да седите спокойно.

✘ Не говорете твърде бързо заради нервност; правете чести паузи.

ПОМНЕТЕ:

1. Отделете време да дишате дълбоко и да се усмихвате.

2. Не изпускайте поглед от това, което искате да постигнете.

3. Бъдете уверени по отношение на това, което искате да кажете.

4. Не забравяйте, че и интервюиращият вероятно е под известно напрежение.

5. Нервността никога не се показва в такава степен, в каквато си мислите.

Ако правите представяне (на себе си или на проект):

✔ Внимавайте то да е просто и директно.

✔ Обобщете представянето си на лист, който ще дадете на интервюиращите, за да могат да се консултират с него впоследствие (не забравяйте да впишете името си в листовката).

✔ Демонстрирайте удоволствие от представянето, докато го правите, за да покажете, че се наслаждавате на този елемент от работата.

✘ Не се рекламирайте прекалено усърдно и нереалистично: вероятно ще подразните всеки присъстващ.

✘ Не говорете на различен език от нормалния; избягвайте жаргона, инициалите и съкращенията.

✘ Не се опитвайте да съберете твърде много информация в кратко представяне – в този случай по-малко е по-добре.

ПОМНЕТЕ:

1. Доброто представяне не просто се случва, върху него трябва да се работи.

2. Впечатленията, които искате да придобие работодателят, са, че сте кандидатът, който може да предложи най-много и който има множество добри идеи.

3. Ясното структуриране на представянето ще помогне на аудиторията да го разбере.

4. Опитайте се да включите някои зрителни елементи, за да предадете по-лесно посланията си.

5. Изнасянето на представянето изисква също толкова работа, колкото и създаването на съдържанието. Упражненията изграждат съвършенството.

Отговаряне на въпроси в интервюто

Corfield, R.  (2009). Successful interview skills: how to prepare, answer tough questions and get your ideal job (5th ed.). London: Kogan Page

Най-вероятни въпроси по време на интервюто

ОТГОВАРЯНЕ НА ВЪПРОСИ В ИНТЕРВЮТО

Образование и подготовка

1. „Защо решихте да постъпите в университет?“

Този въпрос изисква пълен отговор и трябва да се върнете към времето, когато сте завършвали гимназия, за да можете да отговорите. Какви са били дългосрочните ви амбиции по онова време? Имало ли е определени предмети в училище, които са ви носили най-голямо удоволствие и сте пожелали да продължите да ги изучавате? Как и защо сте избрали конкретната специалност?

2. „Разкажете ми за следването си.“

Този тип открит въпрос за образованието, което имате, ви подканва да направите връзки, които ще впечатлят интервюиращия. Например има ли аспекти на университетската ви специалност, които имат пряко отношение с работата, за която кандидатствате? Смятате ли, че сте научили повече от някои курсове, отколкото от други? Имало ли е някакви външни или извънлекционни дейности, в които сте участвали и които са релевантни на това свободно работно място? Много хора забравят да обяснят точно защо са постъпили в университета и каква специалност са завършили. Макар че работодателят ви разполага с тази информация от автобиографията или от формуляра ви за кандидатстване, може да не му е под ръка или да не си спомня, че вече я е виждал. Какъв тип методи на преподаване са били използвани? Имало ли е задължителни учебни дисциплини и специализирани избираеми дисциплини? Как сте решили какво да специализирате и в какви избираеми курсове да се записвате?

3. „Някаква конкретна част от следването ви доставяше ли ви по-голямо удоволствие от другите?“

Този въпрос ви дава възможност да демонстрирате ентусиазъм. Включете в отговора си всички неща, които са били стимулиращи и награждаващи за вас в тези курсове. Това е възможността да покажете колко позитивни можете да бъдете по отношение на добрите неща, които сте преживели. Дори ако сте завършили с нисък успех, прекъсвали сте или сте се представили по-зле, отколкото сте очаквали, трябва да има някакъв аспект от следването ви, който да обсъдите тук. Опитайте се да намерите примери, които са свързани с работата, за която кандидатствате.

4. „Разкажете ми за някой проект, върху който сте работили в университета.“

Трудовият живот е пълен с някакви проекти: от съставянето на документ, който трябва да се изпрати, през управлението на договор за строителство до супервизирането на екип от счетоводители. Този въпрос се задава, защото отговорът му ще даде индикации за начина, по който бихте се справили с такава работа. Ще трябва да обясните как е бил замислен проектът, каква е била задачата, кой друг е участвал в работата, как сте работили заедно, как сте се справяли с трудностите, конкретният ви принос и какво според вас сте спечелили от този опит и особено дали сте научили нещо. Имало ли е конкретни проблеми с управлението на проекта, които са били значими? Какво е помогнало или попречило на етапа на планирането? Всичко според плана ли е протекло? Гледайки назад, има ли нещо, което бихте направили по различен начин?

5. „Бихте ли препоръчали вашата специалност на други хора и ако „да“, защо?“

Интервюиращият ще иска да чуе, че сте позитивни по отношение на университета и следването си като цяло; в противен случай ще създадете впечатлението, че сте човек, който прави избори, които не са добри за него. Можете обаче да сте балансирани в отговора на такъв тип въпроси. Опитайте се да кажете това, което смятате за силни страни на обучението си в тази специалност, и онова, което хората може да не харесат в нея. Какъв е цялостният ви опит от следването в университета? Състудентите ви по същия начин ли са се чувствали по отношение на специалността? Ако говорехте пред кандидатстуденти, как бихте обобщили цялостното си преживяване в университета? Има ли нещо, което знаете днес за специалността и което ви се иска да сте знаели, когато сте започвали следването си? Повечето работодатели искат да наемат хора, които са решени да продължат да учат, така че ентусиазмът ви към следването ви ще ви донесе определен бонус.

6. „Какво според вас сте спечелили от следването си?“

Този въпрос обикновено се задава на хора, които наскоро са завършили висшето си образование. Той ви дава възможност да обобщите личния си растеж, докато сте били студент. Гледайки в ретроспекция, какво според вас се е променило във вас в сравнение с момента, когато сте започвали следването си? Задълбочило ли се е разбирането ви както на изучаваната научна специалност, така и на работата с други хора? Сега, след като сте висшист, чувствате ли се по различен начин? Работодателят ще се интересува да види колко зрели сте от гледна точка на онова, което ще изберете да включите в отговора си на този въпрос. Не се фокусирайте твърде много на социалната страна на живота, дори и да смятате, че именно там сте научили най-много. Опишете частите от следването си, които най-много са задълбочили познанията ви, и вижте дали можете да включите потребността от дисциплина, докато сте учили и растели, за да поемате отговорност за себе си.

Интереси

1. „Какви хобита или интереси имате?“

Защо работодателят ще се интересува от отговорите на този въпрос? Не е ли чисто любопитство? Всичко, което кажете за себе си, допринася за общото впечатление, което създавате. Интересите ви говорят за това, какъв тип човек сте. Трябва да помислите много добре кои хобита и интереси да споменете. Те могат да демонстрират, че имате добре оформена и всестранно развита личност, и че водите пълнокръвен и удовлетворяващ живот. Примери за моменти, в които сте били във водеща или организираща роля, ще създадат добри впечатления. Има някои интереси, които са общи за всички хора, така че не си струва да ги споменавате. Всички четем, гледаме телевизия и общуваме с приятелите си – тези дейности не бива да са част от отговора ви, освен ако нямате нещо много специфично, което да кажете за тях. Внимавайте: ако ги споменете, най-вероятно ще ви попитат: „Коя беше последната книга, която прочетохте?“ или „Кое беше телевизионното предаване, което най-силно е привлякло интереса ви напоследък?“. Детайли от последната серия на любимата ви сапунена опера не са достатъчни. Не бъдете твърде конкретни за някакви политически или религиозни интереси, освен ако те нямат пряка релевантност за въпросното работно място, за което кандидатствате. По-добре е да кажете, че сте активно включени в живота на местната общност. Интервюиращият може да има различни убеждения от вашите и това, което според вас е страст, за него може да е предразсъдък.

Три пункта, които трябва да имате предвид, докато отговаряте на този въпрос:

  • Включвайте различни интереси: някои, ангажиращи ума ви, други – тялото ви, за да демонстрирате, че сте жизнен, здрав и активен човек. Опитайте се да посочите поне един практически интерес и един, който използва умствените ви способности. Включете някои групови дейности и такива, които вършите самостоятелно.
  • Гарантирайте си, че имате поне една дейност за прекарване на свободното време, която е различна от тези на другите хора и е необичайна или може да провокира обсъждане. Това улеснява интервюиращия да ви задава допълнителни въпроси и да ви запомни по-лесно.  
  • Бъдете подготвени да обсъждате в по-големи подробности всяка от темите, които споменавате.

✔ Отпуснете се! Интервюиращите искат да знаят кой сте, така че бъдете себе си. След това, ако не ви искат за свободното работно място, може би е по-добре, тъй като не бихте се вписали.

✔ Бъдете обективни по отношение на себе си пред себе си! Посочете нещо позитивно за неща, които иначе биха изглеждали отрицателни.

✔ Защитавайте се и говорете в своя полза: няма какво да губите, но може много да спечелите. Мислете за интервюто като за изпълнение: трябва да гледате „широко на живота“.

✔ Погрижете се за външния си вид; обмислете всеки аспект на личното си представяне.

✔ Поддържайте отговорите си прости и ясни.

✔ Говорете така, както бихте го направили обикновено; няма нужда да правите театър с дълги думи или завъртени и сложни изречения.

✔ Подчертайте силните си страни и постиженията си: всички останали кандидати ще се опитат да направят същото – да изглеждат изключително добри.

✘ Не губете увереност; концентрирайте се върху свободното работно място, от което се интересувате.

✘ Не се притеснявайте за нервността – тя никога не се вижда в толкова голяма степен от другите, колкото ви се струва.

✘ Не пушете, не пийте чай или кафе по време на интервюто, дори и да ви предлагат.

✘ Не приемайте, че интервюиращият знае за какво говорите: нещата, които на вас се струват очевидни, може да не са ясни за другите.

✘ Никога не отговаряйте само с „да“ или „не“: работодателят иска да знае повече от това.

✘ Не използвайте жаргон или специализирани термини, без да ги обяснявате.

✘ Не лъжете за себе си: може да ви уволнят, ако получите работата под фалшив претекст.

ПОМНЕТЕ:

1. Отделете минута преди всеки отговор, за да групирате мислите си и да ги подредите в съзнанието си, сякаш всеки път правите кратко представяне.

2. Настина се опитайте да подчертаете всичко релевантно: това е големият ви шанс.

3. Демонстрирайте ентусиазъм винаги, когато можете: всеки иска да работи с енергични и ентусиазирани хора.

4. Винаги давайте примери, така че да можете да обрисувате картина на това, което имате предвид.

5. Ако смятате, че не сте казали всичко, което е можело, попитайте дали можете накрая да направите обобщение.

НАЙ-ВЕРОЯТНИ ВЪПРОСИ ПО ВРЕМЕ НА ИНТЕРВЮТО

Образование и тренинг

1. Защо решихте да постъпите в университет?

2. Разкажете ми за университетската си специалност.

3. Имаше ли някаква част от следването ви, която ви доставяше особено удоволствие?

4. Разкажете ми за проект, върху който сте работили в университета.

5. Бихте ли препоръчали вашата специалност на други хора и ако „да“, защо?

6. Какво според вас сте спечелили от следването си?

Трудова заетост

7. Имате ли трудов опит?

8. Каква е била последната ви работа?

9. Какво най-много ви харесваше в последната ви работа?

10. Кое беше най-голямото предизвикателство в последната ви работа?

11. Разкажете ни за област от последната ви работа, в която според вас е можело да се представите и по-добре.

12. Защо напуснахте последната си работа?

13. Какво правихте, след като напуснахте последната си работа?

14. Какво би казал последният ви работодател, ако му се обадим за мнение?

15. Какво биха казали за вас колегите ви от последната ви работа, ако ги потърсим?

16. Кое е най-голямото ви постижение в трудовата ви биография?

17. Можете ли да ми разкажете за проблем, с който е трябвало да се справяте?

18. Какво бихте направили, ако имате проблем, с който не можете да се справите – например ако сте изправени пред труден клиент/пациент?

19. Коя от всичките ви работи е била най-интересна за вас и защо?

20. Кои са най-удовлетворяващите и най-фрустриращите аспекти на предишната/последната ви работа?

Интереси

21. Какви хобита или интереси имате?

22. Разкажете ми за любимата ви дейност извън работата.

Общи

23. Кои са силните ви страни?

24. Кои са слабостите ви?

25. С какво най-много се гордеете?

26. С кой наболял обществен проблем сте най-добре запознат?

27. Какво според вас ще правите след пет години?

28. Защо трябва да наемем вас, а не следващия кандидат?

29. От какви други професионални кариери се интересувате?

30. В кои други организации сте кандидатствали за работа?

31. Какво означава за вас „равни възможности“?

32. Как бихте приложили на практика „равните възможности“?

33. Кога е трябвало да бъдете най-тактични в работата си?

34. Какъв тип човек сте?

35. Как бихте описали своя екипен/управленски стил?

36. Креативен човек ли сте?

37. Коя според вас е най-голямата ви грешка?

38. Правили ли сте някакви кариерни избори, за които днес съжалявате?

Свободното работно място

39. Какво знаете за тази организация?

40. Защо искате да работите за тази компания/организация?

41. Ако ви предложим тази работа, как според вас ще прекарате първите си две седмици в компанията/организацията?